مقالات

طراحی الگوی بازاریابی کارآفرینانه در کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری

گروه: مقالات علمی-پژوهشی دکتر مهران رضوانی ۲۰ خرداد ۱۳۹۶

نویسندگان: محمدتقی طغرایی، مهران رضوانی، محمد‌حسن مبارکی

چکیده

پژوهش حاضر با کنکاشی نوپردازانه و ایجاد همگرایی مؤثر در دو حوزة بازاریابی کارآفرینانه و کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری، چگونگی و چیستی الگوی بازاریابی کارآفرینانه را در کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری تبیین می‌کند و با بهره‌گیری از راهبرد نظریة برخاسته از داده‌ها شیوة سامان‌دهی فعالیت‌های بازاریابی کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری را تشریح می‌کند. تحقیق پیش رو از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده‌ها کیفی است. جامعة آماری شامل کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری حوزة صنایع خلاق است که با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری نظری و ابزار مصاحبه، مصاحبه‌های عمیق با ۲۰ نفر از کارآفرینان فرهنگی- هنری انجام گرفته است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد مقولة محوری بازاریابی کارآفرینانه در کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری گرایش کارآفرینانة فرهنگی است که ناشی از شرایط علی ذهنیت و نگرش کارآفرینانه است و براساس راهبردهای بازاریابی کارآفرینانه و تاکتیک‌های بازاریابی کارآفرینانه به خلق ارزش فرهنگی و ارزش اقتصادی به‌عنوان پیامد بازاریابی کارآفرینانه منتهی شده است. همچنین، شرایط زمینه‌ای شامل شبکه‌سازی، فرهنگ کارآفرینانه، ساختار، بازاریابی داخلی و سرمایة انسانی به‌علاوه شرایط محیطی شامل عوامل اجتماعی، دولت، مذهب، رسانه، محیط‌زیست و دانشگاه عوامل مؤثر بر بازاریابی کارآفرینانة کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری شناخته شدند.

 کلیدواژگان: بازاریابی کارآفرینانه؛ صنایع خلاق؛ کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری؛ نظریة برخاسته از داده‌ها






تصاویر: ضمیمه ها: