مقالات

مفهوم پردازی آمیزه بازاریابی در کسب وکارهای فرهنگی- هنری

گروه: مقالات علمی-پژوهشی دکتر مهران رضوانی ۳۰ مرداد ۱۳۹۶

نویسندگان: مهران رضوانی، محمدتقی طغرایی، محمد‌حسن مبارکی، جهانگیر یداللهی فارسی

چکیده:

هدف مطالعه حاضر این است که با کنکاشی نوپردازانه و ایجاد هم‌گرایی مؤثر سه حمفهوم پردازیوزه بازاریابی، کارآفرینی فرهنگی و کسب‌وکارهای هنری به تبیین چگونگی و چیستی آمیزه بازاریابی کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری بپردازد و با پیشنهاد یک چارچوب مفهومی، شیوه‌ سامان‌دهی فعالیت‌های بازاریابی این کسب‌وکارها را مستندسازی ‌کند. پژوهش حاضر از نظر مشارکت نظری حوزه آمیزه بازاریابی و مشارکت عملی، الگوشناسی فعالیت‌های بازاریابی کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری با استفاده از راهبرد مطالعه موردی مرکب، نوآوری دارد؛ به این صورت که نتایج پژوهش با به‌چالش‌کشیدن پژوهش‌های پیشین به یک الگوی نوآورانه از آمیزه بازاریابی منتج شده است. روش پژوهش طی ۳ مرحله مطالعه موردی مرکب و گروه کانونی در قسمت کیفی و روش توصیفی در قسمت کمّی انجام شده است. در مرحله اول از ابزار مصاحبه‌های عمیق با ۲۰ نفر از فعالان و صاحب‌نظران حوزه فرهنگ و هنر و در مرحله دوم از ابزار پرسشنامه برای آزمون الگوی پژوهش استفاده شد. نتایج نشان داد که عناصر آمیزه بازاریابی کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری شامل ۵ مقوله اصلی الگو 5Cs شامل شبکه تماس و قابلیت‌های ارتباطی، محتوا، خلاقیت، ارزش فرهنگی و خالق اثر هستند؛ همچنین در بخش کمّی الگوی معادلات ساختاری و مقادیر تحلیل مسیر هر مقوله دارای کفایت لازم برای تبیین فعالیت های بازاریابی کسب و کارهای فرهنگی- هنری است.

کلیدواژگان: آمیزه بازاریابی,کارآفرینی فرهنگی,کسب وکارهای فرهنگی - هنری,هنرمند کارآفرین






تصاویر: ضمیمه ها: