مقالات
مدلسازی آمیخته بازاریابی فازی(مطالعه موردی صنعت باطری خودروهای شخصی) |
گروه: مقالات علمی-پژوهشی دکتر مهران رضوانی
|
۱۲ بهمن ۱۳۹۵ |
نویسندگان: سیدحمید خدادادحسینی، مهران رضوانی
چکیده:
از جمله مسايل پيش روي برنامه ريزان بازاريابي جهت نيل به مزيت رقابتي پايدار، به ويژه در حوزه محصولات مصرفي با دوام با گستره عرضه و تقاضاي فصلي، طراحي و توسعه آميخته اثربخش بازاريابي است. بدين ترتيب به منظور برخورداري از آميخته اي منسجم و پويا، تصميم گيري در مورد تعيين ارزش هر يك از عناصر آميخته و شيوه تعامل عناصر با يكديگر جهت پاسخ گويي به تغييرات محيطي راهبرد موثري خواهد بود.
هدف اصلي تحقيق حاضر تعيين ارزش و سهم هر يك از متغيرهاي موثر در آميخته بازاريابي متناسب با اهداف و استراتژي هاي بازاريابي بنگاه است. بررسي پيشينه تحقيقات انجام گرفته رايج حاكي از آن است كه عناصر تشكيل دهنده آميخته بازاريابي - از جمله قيمت رقبا، كيفيت محصولات رقبا، ماهيت رقابت، پيش بيني فروش، سطح رضايتمندي مشتريان - عمدتا تصادفي، پويا، مبهم، نادقيق، كيفي و يا نامشهود بوده و فهم آنها نيازمند بهره گيري از رويكردهايي است كه با ماهيت ذاتي اين نوع متغيرها سنخيت و همخواني داشته باشد. حال آنكه در اكثر مدل هاي رايج، مساله طراحي آميخته با رهيافتي ساختار يافته و در قالب داده هاي سري زماني فارغ از توجه به ماهيت داده ها و قضاوت هاي انساني و نيز عدم توجه به نوع و ميزان اثرگذاري متغيرهاي ورودي بر متغيرهاي خروجي صورت گرفته است. ليكن در اين تحقيق با بكارگيري رويكرد فازي در مدلسازي، اتكا به داده هاي واقعي عملكرد و تحليل آرا خبرگان؛ خلا ياد شده تا اندازه زيادي مرتفع شده است.
بدين ترتيب مقاله حاضر با بررسي انتقادات وارده به چارچوب هاي مختلف آميخته بازاريابي از دو منظر محتوايي و فرآيندي، تبيين روش هاي مختلف تعيين عناصر تشكيل دهنده آميخته و آنگاه طراحي و بسط مدل پيشنهادي متناسب با يك نام تجاري و يك خط محصول متمايز - و نه در سطح كل بنگاه - نشان مي دهد كه شيوه جديد بكار گرفته شده تناسب بيشتري با فضاي نوين كسب و كار و استراتژي هاي بازاريابي بنگاه دارد.
كليدواژگان: آميختۀ بازاريابي، آميختۀ بازاريابي فازي، انسجام آميخته، پويايي آميخته، صنعت باطري
|
|
|
|
|
تصاویر:
ضمیمه ها: