مقالات

جایگاه نگاشتی سرمایه اجتماعی در راهبردهای کسب و کارهای کوچک و متوسط بر اساس راهبردهای محصول- بازار آنسف

گروه: مقالات علمی-پژوهشی دکتر مهران رضوانی ۱۲ بهمن ۱۳۹۵

نویسندگان: مهران رضواني، سيدحميد خدادادحسيني، محمدتقي طغرايي

چکیده:

موفقيت در بازارهاي پرچالش آينده، مستلزم آمادگي لازم براي واکنش آگاهانه و سريع است. شرکت هايي از اين آمادگي برخوردارند که بتوانند در چنين محيط رقابتي، عملکرد موفقيت آميزي داشته باشند. در اين فرايند نقش سرمايه اجتماعي ميتواند حائز اهميت باشد. هدف مطالعه حاضر، تبيين جايگاه نگاشتي سرمايه اجتماعي در راهبردهاي به کارگرفته شده در شرکت هاي کوچک و متوسط با استفاده از روش شناسي نگاشت مفهومي به مثابه ترکيبي از روش هاي استقرايي و قياسي است. در فرايند اجراي پژوهش از روش نمونه گيري هدفمند ملاکي و مصاحبه هاي نيمه ساختاريافته عميق از 12 نفر از خبرگان موضوع تا مرحله اشباع، استفاده شده است. نتايج مطالعه گوياي جايگاه برجسته و نمايان سرمايه اجتماعي و ابعاد آن در اجراي راهبردهاي به کار گرفته شده در کسب‌و‌کارهاي کوچک و متوسط است. به طوري که سرمايه اجتماعي در اجراي هر چهار راهبرد (نفوذ در بازار، توسعه محصول، توسعه بازار و تنوع سازي) نقش آفريني دارد. نتايج به دست آمده همچنين نشان داد که بيشترين نقش آفريني سرمايه اجتماعي در اجراي راهبرد توسعه محصول است.

كليدواژگان: سرمايه اجتماعي، راهبرد محصول - بازار، کسب و کارهاي کوچک و متوسط، نگاشت مفهومي



ضمیمه ها: