مقالات

پیامدهای راهبرد کارآفرینی سازمانی در سازمان‌های عمومی غیردولتی

گروه: مقالات علمی-پژوهشی دکتر مهران رضوانی ۱۲ بهمن ۱۳۹۵

نویسندگان: مهران رضواني، جهانگير يدالهي فارسي، مهدي واحد وحدت‌كار

چکیده:

سازمان‌هاي عمومي براي ارتقاي ميزان خدمات رساني به مشتريان و حفظ جايگاه خود بايد به تدوين و اجراي برنامه‌هاي راهبردي بپردازند. محور نظري پژوهش حاضر، بر راهبرد كارآفريني سازماني در سازمان هاي عمومي غيردولتي استوار است كه در آن پيامدهاي رخداد اين راهبرد مورد مداقه قرار گرفته است؛ به واسطۀ ويژگي هاي خاص موسسات عمومي، راهبردهاي تجويزي در سازمان هاي خصوصي كارگشا نيست. از‌اين‌رو تحقيق حاضر با مطالعه موردي شهرداري تهران به عنوان يکي از سازمان هاي عمومي غيردولتي و بر اساس روش نظريه برخاسته از داده ها و تحليل گزاره ها بر پايه داده‌هاي مستخرج از مشاهدات و مصاحبه با 25 نفر از مطلعان كليدي صورت گرفته است.

با عنايت به نوبودن موضوع و وجود نارسايي هاي نظري در فصل مشترك سازه هاي پژوهش، هدف اصلي مقاله حاضر، كنكاش در مفاهيم مشترك و تحليل پيامدهاي راهبرد كارآفريني سازماني است كه نوآوري مطالعه حاضر نيز محسوب مي شود.

مفهوم‌پردازي راهبرد كارآفريني سازماني بر پايه داده‌هاي واقعي نشان‌مي‌دهد پيامدهاي رخداد اين راهبرد شامل 12 گزاره مفهومي اوليه در مرحله كدگذاري باز و 3 گزاره مقوله‌اي در مرحله كدگذاري محوري شامل تعالي عملکرد، تعالي منابع انساني و تعالي مشتريان تشخيص داده‌شدند که منجر به ايجاد ارزش عمومي جديد به عنوان خروجي نهايي در شهرداري تهران مي‌شود.

كليد واژگان: راهبرد کارآفريني سازماني، سازمان‌هاي عمومي غيردولتي، پيامد، شهرداري تهران



ضمیمه ها: