مقالات

مفهوم پردازی فرایند مدیریت بازاریابی در کسب و کارهای دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری شهر اراک

گروه: مقالات علمی-پژوهشی دکتر مهران رضوانی ۱۲ بهمن ۱۳۹۵

نویسندگان: اميرمحمد گلابي، رُزا مهرابي، مهران رضوانی

چکیده:

مطالعۀ حاضر با درك نقش و اهميت کسب‌و‌کارهاي دانش‌بنيان در اقتصاد رقابتي امروز و با‌توجه‌به کمبود مطالعات پيشين در بازاريابي در اين قبيل بنگاه‌ها به مفهوم‌پردازي فرايند مديريت بازاريابي در کسب‌و‌کارهاي دانش‌بنيان مستقر در پارك علم و فناوري شهرستان اراك مي‌پردازد. بدين منظور از رويکرد کيفي و به طور مشخص راهبرد مطالعۀ موردي مرکب و طرح سوال‌هاي باز با ده نفر از کارآفرينان و مالکان کسب‌و‌کارهاي دانش‌بنيان، در قالب مصاحبه‌هاي عميق و نيمه‌ساختاريافته به شيوۀ نمونه‌گيري هدفمند استفاده شده‌است. جهت تحليل داده‌ها از روش تحليل محتواي کيفي بهره گرفته‌شد. يافته‌هاي پژوهش حاکي از آن است که فرايند مديريت بازاريابي در کسب‌و‌کارهاي مورد بررسي طي هفت مرحلۀ متوالي صورت‌مي‌گيرد که متشکل از مرحلۀ اول؛ شناسايي و درك نيازهاي مشتريان، مرحلۀ دوم؛ توسعۀ محصولات، خدمات و فرايندها جهت برآوردن نيازهاي مشتريان، مرحلۀ سوم؛ قيمت‌گذاري نفوذي محصولات و خدمات به شيوه‌اي موثر، مرحلۀ چهارم؛ شناسايي رقبا، مرحلۀ پنجم؛ مکان‌يابي و ايجاد زمينه‌اي جهت دسترسي آسان و مؤثر مشتريان به محصولات و خدمات، مرحلۀ ششم؛ حصول اطمينان از رضايت مشتريان در حين و بعد از فرايند مبادله و مرحلۀ هفتم؛ برقراري ارتباطات بلندمدت با مشتريان است.

كليدواژگان: کسب‌و‌کار دانش‌بنيان، فرايند مديريت بازاريابي، پارک علم و فناوري



ضمیمه ها: