مقالات

شناسایی مولفه‌های بازاریابی نوآورانه در شرکت‌های کوچک‌و‌متوسط فناوری‌محور

گروه: مقالات علمی-پژوهشی دکتر مهران رضوانی ۱۳ بهمن ۱۳۹۵

نویسندگان: مهران رضوانی، کامبیز طالبی، سعید توکلیان

چکیده:

در عين حال مطالعات گذشته كه نقش شركت‌هاي كوچك و متوسط فناوري‌محور را در پيشرفت اقتصاد و ارائه محصولات نوآور پر اهميت مي‌داند، بازاريابي آنها را بسيار محدود و متاثر از عوامل زيادي مي‌داند. ضعف دانش و مهارت هاي بازاريابي منجر به شكست اكثر اين شركت‌ها مي‌شود. اين مقاله به شناسايي مولفه‌هاي بازاريابي نوآورانه شركت‌هاي كوچك‌و‌متوسط فناوري‌محور استان تهران در صنعت نانو مي‌پردازد. در اين تحقيق، داده‌ها از رهگذر مصاحبه‌هاي عميق، رو در رو و نيم‌ساختار‌يافته با 10 شركت كوچك‌و‌متوسط فناوري‌محور در استان تهران جمع‌آوري‌شدند. تجزيه‌و‌تحليل نظام‌مند داده‌ها از طريق تحليل محتواي كيفي تم‌ها بيانگر آن است كه مولفه‌هاي بازاريابي نوآورانه در شركت‌هاي كوچك‌و‌متوسط فناوري‌محور در صنعت نانو شامل 8 تم، 21 زير مولفه و 55 گويه مي‌باشد. اين تم‌ها شامل متغيرهاي بازاريابي، تمركز بر مشتري، تمركز بر بازار، تغيير و اصلاح، بازاريابي يكپارچه، جايگاه منحصر‌به‌فرد، تصوير ذهني مثبت و شبكه‌سازي مي‌باشد. هرچند عنوان برخي تم‌ها با ادبيات موضوع يكسان است، اما زير مولفه‌هاي سازنده آنها كاملاً متفاوت است. علاوه‌بر اين، تم‌هاي تصوير ذهني مثبت و شبكه‌سازي پيشنهادي اين مقاله است.

کليدواژگان: بازاريابي نوآورانه، شركت‌هاي كوچك‌و‌متوسط، صنعت نانو، شركت‌هاي فناوري‌محور



ضمیمه ها: