مقالات

بهبود نظام توزیع در شبکۀ نمایش خانگی با رویکرد XTRIZ

گروه: مقالات علمی-پژوهشی دکتر مهران رضوانی ۱۳ بهمن ۱۳۹۵

نویسندگان: مهران رضوانی، لیلا فنایی مرحمت

چکیده:

در این مقاله سعی شده موانع موجود در توزیع فیلم در شبکه‌ی نمایش خانگی شناسایی‌شود و راه‌حل عملیاتی با استفاده از رویکرد حل خلاقانۀ مسالۀ (XTRIZ) ارائه‌شود. برای بررسی موانع توزیع، براساس پیشینه‌ی تحقیق 6 بُعد، کانال‌های توزیع، منابع مالی، فرایندهای سازمانی، مصرف‌کننده، مدیریت و محصول، در نظر گرفته شده‌است. برای استخراج موانع درون این 6 بُعد، 18 شاخص مدنظر قرار گرفته‌اند و با مصاحبه‌ی عمیق و ساختار نیافته و مشاهده‌ی فرایندهای سازمانی موسسۀ مورد‌مطالعه، 90 مانع در 6 بُعد بیان‌شده شناسایی‌گردید. روش تحقیق از نوع آمیخته بوده و در بخش کمّی موانع شناسایی شده از طریق 114پرسش‌نامۀ توزیع‌شده بین خبرگان و دست‌اندرکاران توزیع فیلم تجزیه و تحلیل شد. در بخش کیفی عوامل ایجادکننده‌ی آن موانع طی یک جلسۀ گروه کانونی و با استفاده از ساختار درختی RCA+ شناسایی و راه‌حل‌هایی برای برطرف‌سازی آن‌ها ارائه‌شد. براساس یافته‌های این پژوهش 2 مانع مهم توزیع فیلم در بُعد کانال‌های توزیع و شاخص نیروی انسانی قرار‌دارد و پس از آن بُعد منابع مالی و شاخص منابع مالی ورودی مهم‌ترین مانع است.

کلیدواژگان: رویکرد حل خلاقانۀ مساله؛ شبکۀ نمایش خانگی؛ کانال‌های توزیع



ضمیمه ها: