مقالات

نگاشت مفهومی سرمایه اجتماعی در فعالیت‌های بازاریابی کارآفرینانه شرکت‌های کوچک

گروه: مقالات علمی-پژوهشی دکتر مهران رضوانی ۱۳ بهمن ۱۳۹۵

نویسندگان:  محمدتقی طغرایی، مهران رضوانی

چکیده:

بازاريابي و به طور اخص، بازارگرايي به‌عنوان يک عامل اصلي در عملکرد کسب‌و‌کار شناخته‌مي‌شود. به‌طوري که مهارت اندک بازاريابي در کسب‌وکارهاي کوچک اغلب به سطوح پايين‌تر عملکرد و ريسک‌هاي بالاتر شکست منجرمي‌شود. برخورداري از سرمايۀ اجتماعي قوي در شرکت‌هاي کوچک، به دسترسي سريع و با زمان‌بندي مناسب به مجموعۀ متنوعي از اطلاعات رقابتي منجرمي‌شود. پژوهش حاضر درصدد تبيين نظرات و ايده‌هاي فعالان کف بازار (شرکت‌هاي کوچک) در مورد اينکه چگونه از سرمايه هاي اجتماعي شان جهت انجام فعاليت هاي بازاريابي شان استفاده مي کنند، است. بدين منظور جهت دستيابي به نتايج ملموس و واقعي از روش شناسي نگاشت مفهومي استفاده شده است. در فرآيند اجراي پژوهش روش نمونه گيري هدفمند ملاکي و مصاحبه هاي نيمه ساختاريافته عميق از 10 نفر از خبرگان موضوع تا مرحله اشباع استفاده شد. نتايج مطالعه گوياي جايگاه برجسته و نمايان سرمايه اجتماعي و ابعاد آن در فعاليت هاي بازاريابي کارآفرينانه است. به طوري که سرمايه اجتماعي بر عناصر هفت گانه بازاريابي کارآفرينانه (شامل نوآوري، غير رسمي، فرصت گرايي، تجربه، سفارشي سازي، انعطاف پذيري و شبکه سازي) نگاشته مي شود. اين نقش آفريني در عناصر نوآوري و غير رسمي نمايان تر است.

کلیدواژگان: سرمايه اجتماعي، بازاريابي کارآفرينانه، شرکت‌هاي کوچک، نگاشت مفهومي



ضمیمه ها: