مقالات

مفهوم‌پردازی راهبردهای کارآفرینانه در بازاریابی بنگاه های کوچک‌و‌متوسط کارآفرین صنایع غذایی

گروه: مقالات علمی-پژوهشی دکتر مهران رضوانی ۱۳ بهمن ۱۳۹۵

نویسندگان: مهران رضوانی، امیرمحمد گلابی

چکیده:

بازاريابي راهكار ارتباطي ميان كسب‌وكار و مشتريان است. تحقيقات نشان‌دادند بنگاه‌هاي كارآفرين اغلب با به‌كارگيري رويكردهاي نوآورانه به پياده‌سازي اقدامات بازاريابي در كسب‌وكار خود اهتمام‌مي‌ورزند. از‌اين‌رو پژوهش حاضر با هدف مفهوم‌پردازي راهبرد‌هاي نوآورانه به عنوان جنبه‌هايي از راهبرد‌هاي كارآفرينانه در بازاريابي بنگاه‌هاي كوچك‌و‌متوسط كارآفرين در بخش صنايع غذايي ايران انجام پذيرفته است، بدين منظور از رويكرد پژوهش كيفي و راهبرد مطالعه موردي بهره گرفته شد. جامعه آماري پژوهش، مطلعين كليدي حوزه بازاريابي و كارآفريني مي باشند. با استفاده از روش نمونه گيري هدفمند، يازده نفر از كارآفرينان فعال در صنعت مواد غذايي ايران و اساتيد خبره در اين حوزه انتخاب شدند. داده ها با به كارگيري مصاحبه هاي عميق و نيمه ساختاريافته گردآوري، و تجزيه وتحليل داده ها با روش تحليل محتواي كيفي انجام شد. يافته هاي پژوهش حاكي از آن است كه نوآوري يك فرايند مداوم و پيوسته است كه شركت هاي كوچك و متوسط كارآفرين را قادر مي سازد تا محصولاتشان را از رقباي بزرگ متمايز نمايند. راهبرد هاي نوآورانه در بازاريابي اين شركت‌ها عبارتند از: راهبرد انعطاف‌پذيري در رويكردهاي بازاريابي، راهبرد اصلاح و بهبود فرايندها، راهبرد تمركز بر مشتري، راهبرد ائتلاف نوآوري در بازاريابي، راهبرد تمركز بر بازار و راهبرد تمايز و منحصربه‌فرد بودن.

کلیدواژگان: راهبرد‌هاي كارآفرينانه، راهبرد‌هاي نوآورانه، بازاريابي، كسب‌وكارهاي كوچك‌و‌متوسط



ضمیمه ها: