مقالات

مستند‌سازی شیوه‌های نوین ترفیع در کسب‌و‌کارهای کوچک‌ومتوسط صنعت پوشاک

گروه: مقالات علمی-پژوهشی دکتر مهران رضوانی ۱۳ بهمن ۱۳۹۵

نویسندگان: مهران رضوانی، نرگس خرمشاهی

چکیده:

با‌توجه‌به محدوديت هاي منابع در بنگاه‌هاي کوچک‌و‌متوسط به تدريج به اهميت کارکردهاي بازاريابي در اين قبيل بنگاه‌ها افزوده شده‌است. از جمله مهمترين فعاليت‌هاي بازاريابي که مالکان/ مديران بنگاه‌هاي کوچک‌و‌متوسط انجام‌مي‌دهند، تمرکز بر شيوه‌هاي ترفيع نوين و کارآفرينانه به مثابه يكي از عناصر آميختۀ بازاريابي کارآفرينانه است كه نقش بسيار مهمي را در پيشبرد فروش و ارتقا آگاهي نسبت به بنگاه‌هاي کوچک‌ومتوسط ايفا‌مي‌کند. با اين حال، در مطالعات پيشين كمتر به مستند‌سازي و بازخواني دانش ضمني فعالان صنعت و شناسايي شيوه‌هاي تجربي ترفيع در کسب‌و‌کارهاي کوچک‌و‌متوسط پرداخته شده‌است. در اين مقاله تلاش شده‌است تا شيوه‌هاي ترفيع بنگاه هاي فعال در صنعت پوشاک شناسايي و جهت الگو برداري توسط بنگاه‌هاي نوظهور مستند سازي شوند. رويکرد مورد استفاده در روش تحقيق کيفي و از نوع مطالعه موردي مرکب و ابزار گردآوري داده‌ها، مصاحبه‌هاي عميق و نيمه‌ساختار‌يافته است. مطالعه اسناد و مدارک نيز به عنوان ابزار تکميلي جهت گردآوري داده‌ها استفاده شده‌است. جامعه آماري پژوهش هفت شرکت از کسب‌و‌کارهاي کوچک و متوسط شاخص در صنعت پوشاک کشور است. در پايان يافته‌ها و پيشنهادات حاصل از بررسي مورد به مورد تجارب فعالان اين بخش از صنعت در راستاي توسعه اقدامات بازاريابي آنها ارائه شده‌است. نوآوري اين تحقيق شناسايي، تبيين و مفهوم پردازي کارکرد‌هاي ترفيع در صنعت پوشاک است.

کلیدواژگان: شيوه‌هاي نوين ترفيع، ترفيع کارآفرينانه، کسب‌و‌کارهاي کوچک‌و‌متوسط، صنعت پوشاک



ضمیمه ها: