مقالات

نگاشت مفهومی سرمایه اجتماعی در بازاریابی بنگاه‌های کارآفرین: صنایع غذایی

گروه: مقالات علمی-پژوهشی دکتر مهران رضوانی ۱۳ بهمن ۱۳۹۵

نویسندگان: مهران رضوانی، سید حمید خدادادحسینی، محمد تقی طغرایی

چکیده:

برخورداری از سرمایه اجتماعی قوی منجر به دسترسی سریع و با زمانبندی مناسب به مجموعه متنوعی از اطلاعات رقابتی می‌شود. و از‌این‌رو که اطلاعات دریافتی از افراد مورد اطمینان، عموما دقیق، مرتبط و قابل اتکا هستند؛ یکی از مولفه‌های کلیدی فرصت‌های کارآفرینی به‌شمار‌می‌آید. نوآوری پژوهش حاضر در بررسی توامان سرمایه اجتماعی و بازاریابی به‌مثابه کارکردهای سازمانی با استفاده از روش شناسی نگاشت مفهومی به مثابه ترکیبی از روش‌های استقرایی و قیاسی است. در فرآیند اجرای پژوهش روش نمونه‌گیری هدفمند ملاکی و مصاحبه های نیمه ساختاریافته عمیق از 10 نفر از خبرگان موضوع تا مرحله اشباع استفاده‌شد. نتایج مطالعه گویای جایگاه برجسته و نمایان سرمایه اجتماعی و ابعاد آن در فعالیت های بازاریابی بنگاه‌های کارآفرین است. به‌طوری‌که سرمایه اجتماعی بر 5 خوشۀ آمیخته بازاریابی، کنترل و ارزیابی بازار، تحقیقات بازار و تحلیل رفتار مشتری، عوامل راهبردی و عوامل درون‌سازمانی؛ و 15 زیرخوشۀ توزیع، ترفیع، قیمت و محصول (آمیختۀ بازاریابی)؛ مشتریان، رقبا، تامین‌کنندگان و سیستم‌ها و روش‌ها (کنترل و ارزیابی بازار)؛ رفتار مشتری و سیستم‌ها و روش‌ها (تحقیقات بازار و تحلیل رفتار مشتری)؛ ساختار، سبک و کارکنان (عوامل درون سازمانی)؛ و مشتری و ورود به بازار(عوامل راهبردی) را نگاشت‌می‌کند.

کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، بازاریابی، بنگاه‌های کارآفرین، نگاشت مفهومی



ضمیمه ها: