مقالات

طراحی مدل کسب‌و‌کار نو آورانه B2C برای شرکت‌های پخش (مطالعۀ موردی شرکت گلرنگ‌پخش)

گروه: مقالات علمی-پژوهشی دکتر مهران رضوانی ۱۵ بهمن ۱۳۹۵

نویسندگان: علی مبینی دهکردی، مهران رضوانی، علی داوری، فاطمه فروزان

چکیده

در دهه‌های اخیر با رواج اینترنت، کسب‌وکارهای الکترونیکی به عنوان ابزاری برای سازماندهی مدل کسب‌وکار شناخته می‌شود. شرکت‌های بسیاری برای تغییر مدل‌های کسب‌وکار سنتی خود به مدل کسب‌وکار الکترونیکی برای کسب توان رقابتی بیشتر در دنیای پرتغییر و پرپیچیدگی فعلی تلاش می‌کنند. بر این اساس، این مقاله با هدف توسعة مدل کسب‌وکار نوآورانة B2C تدوین شده است. جامعة آماری این تحقیق شرکت گلرنگ‌پخش است. برای اجرای این تحقیق از روش موردکاوی استفاده شد. ابزار اصلی گردآوری داده‌های مصاحبه از نوع عمیق است و علاوه بر آن از بررسی اسناد و مدارک و بررسی چک‌لیست‌ها اطلاعات گردآوری شد. در بخش مصاحبه، با 28 نفر از مدیران ارشد و میانی واحدهای مالی، بازاریابی و فروش (محصولات شوینده، غذایی و سلولزی) و رئیس برندهای این شرکت در خصوص روند فعالیت این شرکت مصاحبه‌ای با نمونه‌گیری هدفمند تا مرحلة اشباع نظری صورت گرفت. در این تحقیق، از مدل کسب‌وکار اوستروالدر به عنوان مدل مبنا استفاده شد و در ادامه با کدگذاری باز و محوری در قالب نه حوزه، مدل کسب‌وکار شرکت گلرنگ‌پخش تدوین شد و عناصر نوآورانة مدل کسب‌‌‌‌‌وکار این شرکت مشخص شد.

کلیدواژگان: گلرنگ‌پخش؛ مدل کسب‌وکار؛ مدل کسب‌وکار نوآورانه



ضمیمه ها: