مقالات

بازاریابی حسی و توسعه خدمت جدید، مورد مطالعه: بانک رسالت

گروه: مقالات علمی-پژوهشی دکتر مهران رضوانی ۱۶ بهمن ۱۳۹۵

نویسندگان: مهران رضوانی، محمدحسن مبارکی، الهام ایران‌نژاد پاریزی

چکیده

با توجه به افزایش رقابت در صنعت بانکداری طی چند سال اخیر و ظهور تعداد زیاد بانک‌های خصوصی، الزام استفاده از روش‌های نوین بازاریابی در ارائۀ خدمات جدید بیش از پیش احساس می‌شود. بازاریابی حسی یکی از روش‌های نوظهور بازاریابی است. هدف مطالعۀ حاضر، شناسایی تأثیر بازاریابی حسی بر توسعه خدمات جدید در بانک با ماهیت قرض‌الحسنۀ رسالت است. با توجه به مرور متون گذشته هیچ پژوهشی به شناسایی تأثیر بازاریابی حسی در عرصه خدمات و به‌ویژه خدمات مالی نپرداخته است و این یکی از جنبه‌های نوآوری پژوهش حاضر به‌شمار‌می‌رود. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی بوده و به‌منظورگردآوری داده‌ها از ابزار پرسشنامه استفاده‌شده است. با مرور متون مرتبط و نظر متخصصان تعداد 41 سؤال برای پرسشنامه طراحی و به‌منظور دستیابی به اهداف پژوهش، نمونۀ 96 نفری از مشتریان بانک قرض‌الحسنه رسالت در شهر تهران انتخاب شد داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و Smartpls مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که پنج حس بینایی، شنوایی، لامسه، چشایی و بویایی بر مرحلۀ ارائۀ خدمت به بازار در فرآیند توسعه خدمت جدید تأثیرگذار است. به‌علاوه اینکه از نظر مشتریان بانک، حس لامسه بر ارائه خدمت به بازار اثرگذاری بیشتری از سایر حواس دارد.

کلیدواژگان: بازاریابی حسی، توسعه خدمت جدید، صنعت بانکداری، بانکداری قرض‌الحسنه






تصاویر: ضمیمه ها: