مقالات

طراحی مدل مفهومی کارآفرینی ارزش‌آفرین (موج چهارم)

گروه: مقالات علمی-پژوهشی دکتر مهران رضوانی ۱۶ بهمن ۱۳۹۵

نویسندگان: محمدتقی امینی، محمد‌مهدی پرهیزگار، مهران رضوانی، سعید فرجام

چکیده

چهار موج عمده، مفهوم کارآفرینی را متحول ساخته‌است. موج چهارم نگرش جدید به مفهوم و کارکرد کارآفرینی با رویکرد ارزش‌آفرینی است که حتی تأکید بر آن است که واژه آن نیز به ارزش‌آفرینی تغییر یابد. به‌عبارت‌دیگر با رویکرد جدید، کارآفرینی اگر بر اساس ارزش‌های یک جامعه شکل نگیرد پیامدهای آن نیز ارزش‌آفرین نخواهد‌بود، چراکه از مسائل معرفت‌شناختی که زیربنای آن است تا مسائل اقتصادی تمام زمینه‌های علمی را در برگرفته و در حوزه فرهنگ و سیاست تا اقتصاد ادامه یافته است. در این مقاله مدل مفهومی کارآفرینی ارزش‌آفرین شناسایی گردیده است. این مدل در چارچوب نظام ارزشی و بومی ایران بررسی گردیده است. عوامل علّی، محیطی و زمینه‌ای تأثیرگذار بر کارآفرینی ارزش‌آفرین استخراج گردیده است و همچنین فعالیت‌ها و راهبردها و پیامدهای کارآفرینی ارزش‌آفرین تبیین گردیده است. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش روش تحقیق «نظریه برخاسته از داده‌ها» است. برای انجام این کار از نرم‌افزار اطلس‌تی استفاده‌شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر خبرگان حوزه مدیریت، مدیران باتجربه کارآفرینی و نخبگان مدیریت اسلامی که در زمینه کارآفرینی اطلاعات مناسبی دارند، است.

کلیدواژگان: کارآفرینی، کارآفرینی ارزش‌آفرین، ارزش جامعه‌شناختی، ارزش اقتصادی



ضمیمه ها: