مقالات

شناسایی راهبردهای بازاریابی برای تأمین مالی شرکت‌های در مرحلۀ رشد (مورد مطالعه: شرکت‌های فعال صنعت غذایی استان تهران)

گروه: مقالات علمی-پژوهشی دکتر مهران رضوانی ۱۶ بهمن ۱۳۹۵

شناسایی استراتژی‌های بازاریابی برای تأمین مالی شرکت‌های در مرحلۀ رشد (مورد مطالعه: شرکت‌های فعال صنعت غذایی استان تهران)

نویسندگان: مهران رضوانی، پریسا فتایی

چکیده

توجه به تأمین مالی و ابزارهای بازاریابی برای تأمین مالی سهم بالایی در رفع مشکلات تأمین مالی شرکت‌ها و جلوگیری از ورشکستگی آن‌ها دارد. در این پژوهش، بعد از مرور تحقیق‌های صورت‌گرفته در زمینة بازاریابی و کاربرد آن در تأمین مالی و مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته، ابتدا مؤلفه‌های بازاریابی تأمین مالی شناسایی و سپس براساس آن‌ها راهبرد‌‌های بازاریابی برای تأمین مالی تدوین شد. رویکرد پژوهش کیفی است. روایت‌های مصاحبه‌شوندگان به‌منظور تحقق اهداف مطالعه، به‌صورت کاربردی و با روش روایتی و ابزار مصاحبة نیمه‌ساختاریافته براساس پروتکل5wh  مستند شد و درنهایت یافته‌ها با نرم‌افزار Atlas ti دسته‌بندی و تحلیل شد. جامعة آماری شامل مدیران ارشد شرکت‌های فعال در مرحلة رشد صنعت غذایی استان تهران می‌شود که 12 نفر از مدیران ارشد به شیوة دردسترس برای نمونة آماری درنظر گرفته‌شده‌اند. کدگذاری داده‌ها در سه مرحله شامل کدگذاری اولیه، ثانویه و شناسایی مقوله‌ها انجام‌گرفت و نتایج پژوهش راهبرد‌‌های بازاریابی را برای تأمین مالی از جمله توسعة سرمایه‌گذاری، حفظ سرمایه‌گذاران فعلی و عقب‌نشینی در سرمایه‌گذاری و همچنین اقدامات بازاریابی را براساس سه عنصر بازاریابی تأمین مالی ازجمله آمیخته بازاریابی، بخش‌بندی بازار و تمایز ارائه‌می‌دهد.

 کلیدواژگان: تأمین مالی کارآفرینانه؛ بازاریابی تأمین مالی؛ راهبرد بازاریابی؛ مرحلۀ رشد کسب‌و کار






تصاویر: ضمیمه ها: