مقالات

ارائۀ مدل کسب‌وکار الکترونیکی صنعت بانکداری کشور با‌استفاده‌از روش‌شناسی پژوهش آمیخته

گروه: مقالات علمی-پژوهشی دکتر مهران رضوانی ۲۲ بهمن ۱۳۹۵

نویسندگان: مهران رضوانی، محمد‌ اصلاحی

چکیده

این مقاله با هدف ارائۀ مدل کسب‌وکار الکترونیکی در صنعت بانکداری ایران و با‌استفاده‌از روش‌شناسی پژوهش آمیخته (کیفی-کمّی) موردتحلیل قرار گرفته‌است. ازاین‌رو پس از سنخ‌شناسی مدل‌های کسب‌وکار خدمات مالی ضمن انجام مصاحبه با تعداد 10 نفر از خبرگان و مدیران صنعت بانکداری کشور در سطوح مختلف طی مرحله کیفی، داده‌های به‌دست‌آمده با‌استفاده‌از روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل شده و پرسشنامه‌ای طراحی گردیده که مبنای پژوهش کمّی قرار گرفته‌است. پس از گردآوری داده‌های کمّی و تحلیل آنها با‌استفاده‌از نرم‌افزار SPSS نسخۀ 20 و با‌استفاده‌از روش‌های آماری توصیفی و آمار استنباطی، مدل نهایی تحقیق استخراج گردیده‌است. نتایج تحقیق نشان‌می‌دهد که مدل کسب‌و‌کار الکترونیکی صنعت بانکداری در برگیرندۀ 4 بعد اصلی ارزش ارائه‌شده، مشتریان، تأمین‌کنندگان و مدیریت مالی است و در مجموع مؤلفه های اصلی در قالب 10 مقولۀ اصلی (محصول/خدمات، مشتریان هدف، کانال توزیع، وفاداری مشتریان، بیمه، منابع و شایستگی‌ها، شبکۀ همکاری یا شرکا، ساختار هزینه، ساختار درآمد و واسطه‌های الکترونیکی) طبقه‌بندی گردیده‌است. در انتها پیشنهادات تحقیقاتی و سیاستی، متناسب با قلمرو و مقولات احصایی در هر یک از محورهای مورد بررسی ارائه شده‌است.

 کلیدواژگان: ارزشگذاری؛ سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز؛ کسب‌و‌کار‌های جدید؛ مدل‌سازی ساختاری تفسیری






تصاویر: ضمیمه ها: