کتاب کارآفرینی بین المللی
در فضای کسبوکار امروز، کشورمان برای بهبود فضای کسبوکار نیازمند توسعۀ کارآفرینی به خارج از مرزهای ملی و ارزآوری است. درک هوشمندانۀ تغییرات محیط بینالملل و انطباق بههنگام با آنها نیازمند برخورداری از تفسیری نوین و همهجانبه و چیدمان بخردانه و همافزای عناصر مؤثر در کسبوکار بینالملل است. کارآفرینی بینالمللی در دو دهۀ اخير به عنوان یک حوزه مطالعاتي جداگانه ظهور پيدا كرده است. از حیث مطالعۀ فعالیتهای برون مرزی بنگاهها، کارآفرینی بینالمللی در ابتدا صرفاً به مطالعه فعالیتهای كارآفرينانه بینالمللی بنگاههاي نوظهور محدود شدهبود، اما بعدها فعالیتهای بينالمللي شركتهاي كوچك، متوسط و بزرگ را نيز دربرگرفت. به بيان ساده كارآفريني بينالمللي عبارت است از «فرايندي كه در آن كارآفرين فراتر از مرزهاي ملي به فعاليتهاي تجاري مبادرت نماید».
کتاب «کارآفرینی بین الملل» دکتر مهران رضوانی برای نخستین بار به این شیوه در گستره مفهومی کارآفرینی بین المللی نگارش شده است؛ اثري بیبدیل و بههنگام است چرا که در دورۀ کنونی صاحبنظران کسبوکار بینالملل بهطور فزايندهاي تأكید ویژهای بر اثر نقش شرکتهای بینالمللی دارند و خطمشي کارآفرینان در فعالیتهای خارجی را بیشازپیش مؤثرمیدانند. چارچوب و شالودۀ مباحث مطرحشده در فصول دوازدهگانه کتاب به گونهای است که با توجه به طرح موضوعات کاربردی و مصادیق بین المللیسازی انواع کسب و کارها بیشتر جنبهای عملیاتی در فهم مسائل کارآفرینی بینالملل دارد. برای آشنایی بیشتر با این کتاب، فهرست مطالب و پیشگفتار آن در لینک های ذیل دردسترس است: