کتاب طراحی و تدوین طرح کسب و کار؛ رویکردی کاربردی

شروع یک کسب‌و‌کار جدید همچون سفری جدید است که می‌تواند اهداف متفاوتی از جمله کسب درآمد یا احساس رضایت شخصی داشته باشد. همانطور که برای سفر نیازمند یک راهنما مثل نقشه هستیم، برای شروع هر کسب‌و‌کاری هم نیازمند یک راهنما و نقشه راه هستیم. طرح کسب‌و‌کار علاوه بر آنکه به منظور جذب سرمایه، شرکاء جدید و نیز جلب اعتماد بانک‌ها و موسسات اعتبار‌دهنده بکار می‌رود، به عنوان ابزاری برای مدیریت بهتر کسب‌و‌کارهای موجود و یا جدید از طریق توجه به اولویت‌ها، نظارت و ارزیابی پیشرفت کار و کمک به دست‌یابی اهداف از پیش تعیین شده نیز بکار می‌رود. چنین طرحی کارآفرینان را قادر می‌سازد تا در مراحل مختلف توسعه، کسب‌و‌کار را هدایت نموده و آمادگی‌های لازم را برای عبور از این مراحل کسب نمایند.

 

در قلمرو موضوعی این اثر، کتاب‌های زیادی وجود دارد، اما این کتاب به دلیل تلفیق اصول و نظریات طرح کسب‌و‌کار و ارائه مصادیق با رویکردی کاربردی در تدوین گام به گام انواع طرح‌ کسب‌و‌کار از مستقل انفرادی و کسب‌و‌کار کوچک تا کسب‌و‌کار الکترونیکی و غیرانتفاعی اثری بی‌بدیل است.

چارچوب مطالب مطرح شده در فصول سیزده‌گانه کتاب به گونه‌ای است که علاوه بر تشریح مفاهیم وموضوعات کاربردی و مصادیق طرح کسب‌و‌کار، بیشتر جنبه‌ای عملیاتی در تدوین طرح کسب و کار دارد. این کتاب رویکرد کاربردی تدوین گام به گام طرح کسب‌وکار را از طریق ارائه مصادیق، کاربرگ‌ها و مثال‌ها تسهیل می‌کند.